داغ شدن باتری ماشین
پست شده در وبلاگ رسالت باتری

داغ شدن باتری ماشین

داغ شدن باتری ماشین به معنای گرم شدن بیش از اندازه باتری اتومبیل است که می‌تواند موجب به وجود آمدن وضعیت بسیار خطرناکی برای اتومبیل و یا فردی که در نزدیکی آن است ایجاد نماید. اگر رگولاتور دینام تنظیم نشده باشد یا نتواند فعالیتش را انجام دهد، ژنراتور آغاز به فرستادن ولتاژ بیش از اندازه به باتری می کند، که همین کار باعث داغ شدن بیش از اندازه باتری می شود.

علت داغ شدن باتری ماشین

باتری قدرت مورد نیاز برای فعالیت موتور و راه اندازی اتومبیل را ایجاد می کند. خیلی از سیستم های برقی درون خودرو نیز به وسیله همین قدرت راه اندازی می شوند. یکی از عامل های اصلی که سبب آسیب دیدن باتری می شود داغ شدن باتری است. خوب است هیچ وقت اتومبیل خود را برای مدت زمان زیاد در زیر نور مستقیم آفتاب نگذارید. این عمل سبب داغ شدن باتری اتومبیل می شود.

در هوای بسیار گرم طول عمر باتری کاهش می یابد. زیاد استارت زدن در فصل سرما  نیز می تواند نشان از این باشد که باتری در حال آسیب دیدن است. خالی شدن عمیق باتری پس از روشن شدن اتومبیل به وسیله جامپ استارت هم سبب آسیب دیدن باتری اتومبیل می شود. لغزیدن باتری و محکم نبودن آن در محیط نصب خود در زمان حرکت نیز سبب داغ شدن باتری خودرو می شود.

آسیب دیدن باتری را عموما سولفاته شدن می نامند که حاصل ریختن بار مواد روی صفحه های باتری در زمان شارژ و دشارژ است. هنگامی که باتری بیش از شش ماه فاقد استفاده بماند خود به خود سولفاته می شود و امکان شارژ مجدد را از دست می دهد. زمانی که رگولاتور دینام فعالیت خود را به طور صحیح انجام ندهد مولد ولتاژ بسیاری را به باتری باز می گرداند و می تواند دلیل داغ شدن باتری اتومبیل باشد.

عوامل تاثیرگذار در داغ شدن باتری اتومبیل

  1. خورده شدن ترمینال های ورودی و خروجی باتری (مکان های اتصال بست هایی که به موتور و دیگر تجهیز می روند) که برگرفته از تمیز نبودن و شست و شو ندادن به موقع سر باتری می باشد.
  2. دقت نکردن به مقدار آب باتری وجود داشته در خانه های باتری و یا ترکیب شدن مواد آسیب زا با آن.
  3. ریختن آب باتری
  4. بکارگیری همیشگی کولر خودرو در زمان ترافیک و کم بودن دور دینام
  5. سفت نبودن سر باتری ها و آسیب پذیر بودن آن ها
  6. خیلی استارت زدن در روز و خارج کردن بیش از اندازه قدرت باتری
  7. بکارگیری  باتری های خراب شده
  8. درست نبودن جای باتری

نکات مهم در هنگام داغ شدن باتری خودرو

  • اگر باتری داغ شد، اتومبیل را سریعا خاموش کنید.
  • پس از خنک شدن خودرو، اتومبیل باید تا یک شبانه روز خاموش بگذارید.
  • با استفاده از عینک و دستکش کابل منفی باتری را با کمک آچار خارج سازید.
  • اگر باتری شما لازم به محافظت دارد، در این وضعیت یک سرپوش به منظور بررسی آب دارد بایستی سرپوش را خارج کرده و آب باتری را بررسی کنید، اگر لازم به آب داشت اندکی آب مقطر اضافه نمایید.

نتیجه گیری

داغ شدن باتری اتومبیل حدودا امری طبیعی می باشد. ولی اگر خیلی داغ شد، ممکن است با آسیب دیدن باتری یا یک اختلال کوچک الکتریکی روبرو باشید. در ابتدایی ترین علت داغ شدن باتری ماشین در وضعیت غیر عادی، مناسب ترین راهکار شما این است که تمام سیستم شارژ کننده اتومبیل شما به وسیله یک مکانیک یا برقکار حرفه ای آنالیز و عیب یابی شود. اگر خوش شانس باشید، عوض کردن باتری گذشته با یک باتری جدید، امکان دارد همه ی چیزی باشد که لازم دارید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *