نگهداری از باتری ماشین در فصل تابستان
پست شده در وبلاگ رسالت باتری

نگهداری از باتری ماشین در فصل تابستان

با گرم شدن هوا محافظت درست از باتری ماشین خیلی مهم می شود، باتری یکی از اساسی ترین اجزای خودرو می باشد که رخ دادن اختلال در آن، باعث دغدغه و دردسر رانندگان می‌ شود؛ زیرا باتری قدرت مورد نیاز به منظور استارت زدن و روشن شدن خودرو را تهیه می‌ نماید. در اصل گرما مهم ترین علت بخار شدن مایع باتری در فصل گرما و تابستان است و میتواند ضرر های غیر قابل جبرانی را به بار بیاورد.

نگهداری از باتری ماشین در فصل تابستان
نگهداری از باتری ماشین در فصل تابستان

از آنجایی که روش کارکرد باتری های اتومبیل بر حسب روند های شیمیایی درست شده است، گرما میتواند سبب سرعت دادن به این روند ها شود؛ از این‌ جهت گرمای بی اندازه موجب خراب شدن و کم شدن عمر موثر باتری می شود.

اکثر افراد صاحب خودرو به این مورد فکر میکنند که در گرمای شدید چجوری از باتری ماشینشان مراقبت کنند؟ چه کارهایی رو انجام بدهند که زمان استارت زدن خودرو به مشکلی بر نخورند؟

فروشگاه رسالت باتری عرضه کننده انواع باتری ماشین کره ای و باتری ماشین ایرانی از بهترین برندهای موجود در بازار از جمله: صبا باتری ، سپاهان باتری و … با کمترین قیمت، همراه با ارسال و نصب رایگان در محل

تاثیر هوای گرم بر روی باتری ماشین

گرمای بیش از اندازه هوا در قیاس کردن با هوای سرد اثر های ضرر  آور تری بر روی باتری ماشین دارد. چون که کارکرد باتری به فعالیت های شیمیایی مایعات وجود داشته در آن می باشد بستگی دارد. هوای گرم سبب می‌شود تا مایعات وجود داشته در باتری ماشین بخار شود که این بحث اثر های نامناسبی بر روی آن دارد. به‌ طور خلاصه مایعات باتری اتومبیل در اثر هوای گرم بخار شده و این کار در آخر به خوردگی صفحه های داخل باتری، سولفات شدن، خراب شدن خروجی ها و کابل‌ های باتری و تضعیف شارژ باتری ختم می‌ شود که با گذشت زمان باتری خودرو از کار می افتد. برای این منظور رانندگان اتومبیل با فهمیدن اینکه چه آسیبی به باتری در فصل گرما وارد می شود، می‌ توانند با راهکار های آسان از خراب شدن باتری اتومبیل پیشگیری نمایند.

برای عملکرد موثر باتری خودرو چه دمایی نیاز است؟

دمای مناسب باتری ماشین 26.6 درجه می باشد. هنگامی که دمای محیط به زیادتر از سی درجه میرسد، بر روی کارکرد ماشین تاثیر میگذارد و سبب بخار شدن مایع های داخل باتری می‌ شود. کاهش یافتن آب باتری نیز موجب به وجود آمدن رسوب و خوردگی میشود؛ علاوه بر آن به روی کارکرد دیگر قسمت های خودرو هم تاثیر منفی میگذارد.

راهکار های نگهداری از باتری ماشین در هوای گرم

همان گونه که گفته شد، باتری خودرو در هوای گرم و گرمای زیاد هوا با گذشت زمان گرفتار آسیب های زیادی می‌شود. دمای زیاد باعث بخار شدن مایعات درون باتری می شود و این بحث خیلی سریع فرسایش راه های درونی باتری را شروع می کند و مقاومت و اندازه عمر موثر باتری خودرو را کم میکند. رانندگان به منظور خلاص شدن از این اختلال بایستی از روش های گوناگونی به منظور محافظت از باتری ماشین در تابستان استفاده کنند که در زیر به بعضی از مهم ترین راهکار های محافظت از باتری ماشین در فصل گرما اشاره شده است:

گذاشتن خودرو در زیر سایه

بی شک آسان‌ترین روش مراقبت و حفاظت از باتری ماشین در هوای گرم، قرار دادن خودرو در زیر سایه می باشد. چون هنگامی که خودرو در برابر تابش نور بی واسطه خورشید قرار داده می شود، کاپوت خودرو خیلی سریع داغ  شده و به زیاد شدن دمای باتری ختم می شود؛ این گرما باعث می‌ شود خراب شدن باتری سریع تر صورت گیرد.  پس سرد نگه داشتن باتری موجب  پیشگیری از آسیب دیدن باتری می‌ شود.

اجتناب از استارت زدن بی وقفه

رانندگی در مسیر های کوتاه و استارت زدن‌ های بی وقفه، از علت های خراب شدن باتری در هوای گرم سال معرفی شده است. چون که پس از هر مرتبه استارت خوردن موتور اتومبیل، لازم به شارژ دوباره باتری به وسیله دینام می باشد که فعالیتی وقت تلف کن است و فشار بسیاری به باتری وارد می‌ آورد. البته از خاموش و روشن نمودن خودرو به خصوص در ترافیک خودداری نمایید.

محل متصل شدن به باتری را تمیز کنید

موجود بودن رسوبات در سر باتری و خروجی های آن یا به گفته برخی سولفاته شدن سر باتری، توانایی دارد بر روی کارکرد موثر باتری اثر بدی داشته باشد. چون که هر‌ نوع رسوب، خاک و خوردگی بر روی سر باتری مثل یک عایق عمل نموده و رفت و آمد جریان را مشکل ساز می کند و باعث به دشواری کار کردن باتری می شود. برای این منظور تمیز نمودن محیط اتصال باتری به ازای یکی از عالی ترین راهکار های محافظت از باتری ماشین در تابستان، به اصلاح کارکرد آن کمک خوبی می‌ کند.

اجتناب از فشار آوردن به باتری

بکارگیری سیستم رد و بدل هوا در هوای گرم  سال در مجاورت سیستم‌ های صوتی و الکترونیکی فشار بسیاری را به باتری وارد می کند. برای این منظور پیشنهاد می‌ شود در بکارگیری چنین سیستم‌ هایی نهایت به صرفه بودن را رعایت نموده تا فشار اندک تری به باتری ماشین وارد شود.

علائم خراب شدن باتری

خراب شدن باتری بی شک دارای نشانه‌ هایی می باشد که در صورت مشاهده هر یک از آن ها مناسب است به تعمیرکار ماهر مراجعه نمایید. برخی از علائم خراب شدن باتری خودرو در زیر آورده شده است:

  • تَلَق و تِلِک کردن: اگر کلید را می‌ چرخانید ولی به جای  روشن شدن خودرو تنها صدای تلق و تلک می شنوید، امکان نبودن برق کافی در باتری برای روشن کردن خودرو وجود دارد؛ یا این امکان وجود دارد که دینام قدرت ندارد باتری را به مقدار کافی شارژ نماید. هر چه سریع تر خودرو خود را به تعمیرگاه ببرید تا مسیر شارژ و باتری را آنالیز نمایند. سلونوئید یا رله‌ ی استارتر نیز هنگامی خراب می‌ شوند و قدرت ندارند برق کافی به استارتر ارسال کنند، امکان دارد چنین صدایی ایجاد نمایند.
  • لامپ های کم‌ نور: اگر لامپ های خودروی‌ شما از زمان عادی نور آن کم شده است یا زمان رانندگی دل می‌ زنند، اختلال در باتری یا دینام را نشان می دهد. شارژ باتری را مورد تحلیل قرار دهید تا مطمئن شوید که آیا ولتاژ آن کفایت می کند یا نه. اگر ولتاژ باتری پایین تر از 13.5 ولت باشد، امکان دارد دینام به صورت صحیح عمل شارژ را انجام نمی دهد. اگر شارژ باتری میان 13.5 الی 15 ولت می باشد، می شود احتمال داد خود باتری اختلالی دارد.

نتیجه گیری:

در فصل گرما بایستی به مراقبت و نگهداری از باتری ماشین توجه کنیم تا گرفتار فرسودگی و خرابی ماشینمان نشویم. به‌ طور خلاصه با سرد نگه داشتن باتری، تمیز نمودن محیط اتصال، بکارگیری به موقع از سیستم‌ های صوتی و رد و بدل هوا، چک نمودن مایع اسیدی باتری و خودداری از استارت زدن در مسیر های کم، می شود به اندازه قابل توجه ای در زیاد تر شدن طول عمر موثر باتری خودرو و اصلاح کارکرد آن کمک نمود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *