خوابیدن باتری ماشین و راه حل های جلوگیری از آن
پست شده در وبلاگ رسالت باتری

خوابیدن باتری ماشین و راه حل های جلوگیری از آن

خوابیدن باتری ماشین به یکی از اختلالات شایع مربوط به سیستم برق رسانی اتومبیل شناسایی شده است. این مشکل را نیز به اسم های دیگری مانند مردن باتری، دشارژ کردن باتری هم می نامند. علت اساسی و مهم ایجاد شدن این اختلال خالی شدن شارژ باتری اتومبیل می باشد. به این معنا که باتری ماشین به علت های گوناگون دیگر قدرتی برای ایجاد انرژی الکتریکی لازم به منظور صورت گرفتن فعالیت سیستم برق‌ رسانی اتومبیل را ندارد.

علائم خوابیدن باتری ماشین

چراغ جلوی ماشین را روشن گذاشته‌اید
ماشینتان برق دزدی دارد
اتصالات باتری شل یا پوسیده است
هوای بیرون به‌شدت گرم یا سرد است
دینام ماشین مشکل دارد
زیاد در مسافت‌های کوتاه رانندگی می‌کنید
عمر باتری به پایان رسیده است

در زیر به برخی از راهکار های پیشگیری از خوابیدن باتری اشاره شده است :

راهکار های پیشگیری از خوابیدن باتری اتومبیل

پس از آگاهی از دلایل مختلف خوابیدن باتری اتومبیل بایستی به سراغ راهکار هایی به منظور برطرف کردن این موضوع باشیم، با رعایت نمودن چند نکته ساده و آسان می‌ توان از خوابیدن باتری اتومبیل پیشگیری کرد. در ادامه برای شما این راهکار ها را خواهیم گفت :

  • آنالیز محل اتصالات باتری اتومبیل

به منظور پیشگیری از خوابیدن باتری اتومبیل به صورت همیشگی از آن بازدید نمایید. اگر چشم شما به پوسیدگی و خوردگی در دور و بر خروجی های باتری، اتصال ها و کابل‌ های آن خورد، بایستی خیلی سریع برای برطرف کردن آن اقدام نمایید؛ چون که این خوردگی‌ ها با گذشت زمان قدرت باتری به منظور انجام دادن عمل استارت زدن موتور از بین می رود یا ضعیف می شود.

  • پارک کردن خودرو در زیر سایه

در فصل گرما و روزهایی که هوا خیلی گرم است باتری بیش تر گرفتار اختلال می‌ شود. مناسب است در هوای گرم خودرو را در محیط خنک و زیر سایه پارک نمایید. بنابراین جلوگیری از داغ شدن باتری برای همه ی وضعیت ها مناسب نیست. البته بایستی بگویم که در فصل زمستان و سرد بودن بیش از اندازه هوا باز هم سبب خوابیدن باتری می شود. در زمستان سعی شود اتومبیل را در پارکینگ منزل و یا در محیطی گرم قرار دهید تا با گذشت زمان باتری نخوابد.

  • محافظت از  باتری اتومبیل

باتری در زیر کاپوت تعبیه شده است و روغن، گریس، چربی‌ ها و گرد و غبار بر روی آن قرار می گیرد. جمع شدن گرد و غبار و روغن‌ ها سبب گرما دادن به باتری می شود و در زمان زیاد به خوابیدن باتری اتومبیل ختم می شود. به همین علت سعی شود به طور دوره ای و بعد از گذشت مدت کوتاهی به کمک یک پارچه روی باتری را تمیز کنید.

  • رفع پوسیدگی اتصالات باتری خودرو

روی بدنه باتری و دور و بر ترمینال های مثبت و منفی آن با گذشت  زمان گرفتار خوردگی و پوسیدگی و سولفاته می‌ شود. در این وضعیت بایستی از باتری ماشین نگهداری کنید. به منظور این عمل می‌ توانید از محلول‌ های شست و شوی باتری بکار ببرید. ولی اگر این محلول‌ ها در دسترس شما نیست، از محلول آب و جوش شیرین به یک اندازه  ۵۰_۵۰ به منظور تمیز نمودن بدنه باتری و دور و بر ترمینال ها کمک بگیرید. از یاد نبرید که پس از پاک نمودن سولفات‌ ها، بدنه باتری را به صورت کامل خشک کنید.

باطری ماشین بعد از چند روز میخوابد؟

اگر باتری ماشین شما کاملا سالم بوده و مشکلی نداشته باشد تقریبا تا دو هفته شارژ حفظ می کند.

نتیجه گیری

هر باتری اتومبیل دارای طول عمر تعیین شده ای می باشد و نمیشود از آن به صورت همیشگی استفاده نمود. ولی می توان با رعایت مسائل گفته شده در این نوشته تا اندازه زیادی از خوابیدن باتری اتومبیل پیشگیری کرد. اگر در وضعیتی قرار دارید که خیلی زود به زود باتری اتومبیل شما خالی می شود بایستی بدانید که عمر باتری شما رو به اتمام است.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *