پست شده در وبلاگ رسالت باتری

ترکیدن باتری ماشین 

ترکیدن باتری ماشین یکی از اختلالات اساسی و علاوه بر آن خطرناک اتومبیل ها است. اگر باتری ماشین بترکد، نه‌ فقط به خود خودرو، بلکه به هر فردی که در نزدیکی آن باشد ضرر و آسیب وارد می‌ کند. در این نوشته به بیان برخی از علت های ترکیدن باتری خودرو پرداخته ایم:

علت های ترکیدن باتری ماشین

  • بیش از اندازه شارژ کردن

اگر دستگاه شارژ اتومبیل مشکل داشته باشد، امکان دارد باتری را بیش‌ از اندازه معمول شارژ کند. این عمل سبب می‌ شود تولید گاز هیدروژن هم زیاد شود و گاز در قسمت داخلی باتری تجمع یابد. این کار امکان دارد هشدار انفجار را افزایش دهد. از جهتی دیگر هنگامی که باتری بیش‌ از اندازه معمول شارژ شود، شبکه توری در صفحه درونی باتری و جدا کننده‌ ها با سرعت زیاد تری آسیب می بیند که امکان  دارد به اتصال کوتاه پایان یابد و این خود یکی از علت های انفجار در باتری اتومبیل می باشد.

  • ایجاد جرقه در خارج از خودرو

ممکن است گاهی جرقه از داخل خودرو نباشد و یک شعله یا جرقه در نزدیکی اتومبیل موجب انفجار گاز هیدروژن درست شده شود. به عنوان مثال، جرقه‌ های استاتیک، شعله آتش، سیگار خاموش نشده، جرقه‌ هایی که بر اساس برخورد تجهیزات فلزی به ترمینال های باتری که به جرقه خیلی کوتاه پایان می یابد، سست شدن اتصال های باتری و خورده شده سر کابل‌ ها همه ی این ها می‌ توانند گاز های قابل‌ آتش سوزی تجمع‌ یافته در باتری را به انفجار تبدیل کنند.

  • هوای بیش از اندازه گرم

هوای بیش از اندازه گرم هم در این بین تاثیر است. شارژ باتری سبب درست شدن گاز هیدروژن می‌ شود و گرمای زیاد هوا درست شدن گاز هیدروژن را زیاد می کند. بنابراین تا هنگامی که جرقه در نزدیکی آن ایجاد نشود، اختلالی به وجود نمی آورد. ولی می‌ دانیم که خود باتری یکی از مخازن جرقه می باشد. اگر هر اختلالی در سیستم باتری ایجاد شده باشد می‌ تواند زمینه مناسب را در هوای بسیار گرم به منظور ترکیدن باتری فراهم نماید.

  • تمام شدن عمر باتری

هنگامی که عمر باتری به زوال خود نزدیک می‌ شود، شبکه اختلال پذیری باتری خوردگی زیاد تری به خود می گیرد یا اینکه مواد فعال در صفحه های آن خراب می‌ شوند. البته رسوبات این مواد در جدا کننده‌ های صفحه ها تجمع پیدا می کند و در میان صفحه های باتری اتصال خیلی کمی ایجاد می‌ کند که جرقه مورد نیاز به منظور ترکیدن باتری ماشین فراهم می‌ شود.

  • استارت و راه اندازی موتور خودرو

با روشن‌ شدن موتور قدرتی به باتری وارد می‌ شود که در صورتی که مشکل داشته باشد، به‌ آسانی سبب انفجار می شود. ولی چه اختلالاتی در باتری امکان دارد سبب شود که با استارت زدن باتری عمل انفجار را صورت دهد؟ یکی از آن ها نزدیک‌ شدن باتری به زوال عمر آن می باشد که در مورد آن توضیح دادیم. دو مورد دیگر، یکی خورده شدن صفحه درونی باتری و دیگری عیب داشتن  باتری از همان اول می باشد. در هر دو مورد هشدار به وجود آمدن اتصال کوتاه وجود دارد. به خصوص اگر سطح الکترولیت اندک باشد یا در دستگاه سوخت‌ رسانی اختلالی وجود داشته باشد. اتصال کوتاه می‌ تواند جرقه مورد نیاز برای ترکیدن باتری را فراهم سازد.

  • مشکل کارخانه‌ ای

عیب یا مشکلی که از خود کارخانه در باتری وجود داشته باشد باعث برقرار شدن اتصال کوتاه در باتری می‌ شود. به عنوان مثال اگر پست ترمینال درونی به‌ طور صحیح به سرب ترمینال بیرونی اتصال داده نشده باشد، امکان جرقه‌ زدن در این میان وجود دارد. چنین مشکلی با تغییرات ولتاژ مشخص می شود، به این ترتیب که ولتاژ به‌ صورت متناوب و به طور کامل صفر می‌ شود و سپس افزایش می یابد و به سطح معمولی می‌ رسد و مجددا تکرار می‌ شود. این حالت خطر آفرین است چون که تنها تغییرات فیزیکی کوچکی در باتری می‌ تواند سبب اتصال کوتاه شود. هنگامی که استارت می‌ زنید و باتری آغاز به فعالیت می‌ کند، جوش‌ های وجود داشته در میان سلول‌ هایی که در قسمت فوق الکترولیت قرار داده شده است، در برابر جریان بسیار قرار می‌ گیرند. اگر این نقطه ها را به‌ صورت نامناسب جوش داده باشند، سطح وجود داشته به منظور عبور جریان الکتریکی کم می شود و در نتیجه دمای بسیاری تولید می‌ کند که به شکسته شدن جوش‌ ها پایان می یابد. در نتیجه یا سرب ذوب می‌شود یا جرقه الکتریکی به وجود می آید. البته گفتنی است که این یکی از موارد حدودا نادر در ترکیدن باتری ماشین می باشد.

  • بیرون شدن گاز هیدروژن

دستگاه باتری اسید-سرب این گونه است که از روش الکترولیز آب وجود داشته در باتری، گاز هیدروژن درست می‌ کند. هر سلول باتری دارای دریچه‌ ای است که هیدروژن را پراکنده می‌ سازد تا داخل محیط و مخزن باتری تجمع پیدا نکنند. به غیر از مشکل در ساختار باتری و شارژ بیش‌ از اندازه آن که در مورد آن  صحبت کردیم، بسته بودن دریچه‌ های سلول هم می‌ تواند سبب شود گاز هیدروژن به‌ طور صحیح بیرون نشود. البته هنگامی که سلول باتری زیر فشار انبساط پیدا می کند، با ریز ترین جرقه یا اتصال کوتاه منفجر می شود.

  • جمع شدن بخار آب

برخی مواقع علت ترکیدن باتری ماشین به جمع شدن گاز هیدروژن ختم نمی‌ شود، بلکه برگرفته از جمع شدن بخار آب به دست آمده از الکترولیت در حال جوش می باشد. امکان دارد زمان برقراری اتصال کوتاه در خروجی و ورودی های باتری، الکترولیت هم به طور تصادفی بیش‌ از اندازه معمول گرم شود و بخار آب در مخزن و داخل باتری جمع شود که وضعیت را به منظور انفجار باتری فراهم می‌ سازد.

نتیجه گیری

ترکیدن باتری ماشین می‌ تواند خطر ساز باشد. پاشیده‌ شدن اسید و پرتاب‌ شدن وسایل باتری ترکیده شده می‌تواند به اشخاصی که در نزدیکی آن هستند ضرر وارد کند. قابل ذکر است که این اختلال در اتومبیل های لاکچری که از باتری‌ های اسید- سرب بکار نمی برند به این صورت اتفاق نمی افتد. البته اگر باتری خودرو شما از مدل اسید- سرب می باشد، حواستان باشد در سر وقت معین آن را سرویس کنید تا اتفاقی برای شما رخ ندهد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *